PATROONHEILIGE PAROCHIE GAVERE

Onze parochieheilige Sint-Amandus wordt ook wel eens de apostel van de Scheldeboorden genoemd. Hij is geboren in Gascogne in Zuid-Frankrijk en vrij jong het klooster ingetreden in de buurt van La Rochelle. Hij was vervolgens bij wijze van begrip vijftien jaar ingemetseld in Bourges, pelgrimeerde naar Rome, waar men hem rond 638 als eerste Gallische missiebisschop zonder zetel naar de Franken en de Frieszen zond. Hij preekte in Haspengouw, Brabant, Gent en Antwerpen.

Stichtte  enkele Petruskloosters bij Gent (daar ook de Sint-Baafsabdij), Drongen, Elno bij Doornik (zijn hoofdverbijfplaats), een Petruskerk in Antwerpen en enkele kloosters in Ronse, Leuze en Marchiennes (waar hij op 6 februari 684 zou sterven).

Na een opstand preekte hij in Tirol, beheerde van 647 tot 649 het bisdom Maasstricht-Tongeren.  De roepnaam van Amandus werd : Armand, Mandus en Manten.