PASEN 2021

ONZE PAASKANDELAARS MOOI VERSIERD EN OPEN DEUR OP PASEN

Als gelovigen samen vieren in tijden van de pandemie is geen evidentie. De Goede Week en Pasen in lockdown weegt maar toch voelden we ons verbonden. Van Palmzondag tot Stille zaterdag gingen we met Jezus mee van zijn intocht in Jeruzalem tot zijn kruisiging en dood op Golgotha. Niets dan duisternis. Maar als gelovigen weten we dat er hoop is. Jezus heeft beloofd ons niet alleen te laten en waarachtig 3 dagen na zijn kruisdood was er Pasen, verrijzenis, Zijn opstanding uit de doden. Voor alle christenen maakt Hij nog steeds zijn belofte waar: “Ik laat u niet alleen”. Laten we daarom jubelen en luidkeels verkondigen: Hij leeft ook vandaag onder ons in al die mensen die opkomen tegen onrecht, die zich inzetten voor zieken, eenzamen, hulpbehoevenden, daklozen, ontheemden, ouderen, … Pasen, verrijzen, opstanding uit alle lijden en nood is ook in deze barre coronatijd een teken dat een nieuwe toekomst wenkt, dat ooit aan deze pandemie een einde komt. Laten we daarom God danken en loven om zijn eeuwige trouw. Hij leeft, Alleluia.

Om dit grootste kerkelijk feest intens te kunnen vieren waren onze beide kerken op Pasen open. Veel gelovigen hebben tijd vrijgemaakt om in Gods huis het Paasmysterie te ervaren dicht bij de nieuw gezegende en getekende Paaskaars en het nieuw gewijde doopwater. Laten we daarom blij zijn en de verrijzenisgedachte elke dag opnieuw beleven en uitdragen.

Zalig Pasen en blijf geloven dat verrijzen ook aan ons gebeurt elke dag opnieuw.

Maar Pasen zonder paaseitjes kan eigenlijk niet. Bij het verlaten van de kerk ontvingen de bezoekers als attentie van onze geloofsgemeenschap heerlijke chocolade-eieren die vast en zeker hebben gesmaakt.

Een sfeerbeeld vanuit onze beide kerken (Asper en Gavere) Een oprecht dank je wel aan zij die dit mogelijk maakten.

SINT-MARTINUSKERK ASPER

SINT-AMANDUSKERK GAVERE