VORMSELCATECHESE PAROCHIES GROOT-GAVERE

EERSTE COMMUNIE IN ASPER EN GAVERE

Beste ouders van kinderen in het eerste leerjaar ( geboortejaar 2018)

In het weekend van 3 en 4 mei 2025 zetten we de eerste communicantjes in Asper en Gavere in de bloemetjes. Alle kindjes die in Groot Gavere wonen en/of schoollopen in Asper, Baaigem, Dikkelvenne, Gavere, Semmerzake of Vurste kunnen zich inschrijven voor een catechesetraject met (groot)ouders. De leerkrachten van de verschillende scholen ondersteunen de catechisten bij het aanleren van de liedjes en de tekstjes en het uitwerken van het thema. Het catechesetraject voor kindjes en (groot)ouder(s) omvat twee ontmoetingen na de zondagsmis, een lichtmisviering met het hele gezin, een eerste communietocht en enkele intense repetities voor de eerste communie viering zelf.

We hopen dat er minstens 12 kindjes uit Asper deze keuze maken, dan zullen we voor hen ook een viering in de kerk van Asper organiseren op zaterdag 3 mei. Geen nood als er minder zijn, dan sluiten de kindjes aan in de kerk van Gavere op zondag 4 mei.

VORMSEL IN GAVERE

Beste jongeren van (bijna) 12 jaar, leerlingen van het zesde leerjaar

Op zondag 1 juni 2025 staat een vormselviering gepland in de kerk van Gavere. Een gezant van de bisschop zal jullie dan zegenen en vormen tot volwassen christenen. Een belangrijke stap op jullie gelovige levenspad.

Hiervoor gaan we samen op weg via een aantal catechesemomenten in de kerk van Asper en/of Gavere, we vieren samen de naamopgave en kruisoplegging, zetten ons in voor broederlijk delen, ontmoeten andere jongeren in het bisdom, verdiepen ons in een geloofstocht en plannen enkele intense repetities voor het vormsel zelf. De voorbereidingen en catechese zijn telkens op woensdagnamiddag, de eucharistievieringen zijn op zondag om 09.00 u.

We hopen jullie talrijk te mogen meenemen doorheen het schooljaar en met jullie een deugddoende vormselviering te beleven op 1 juni. Het aantal deelnemers uit Asper zal bepalend zijn of er al dan niet nog voorbereidingen in Asper kunnen doorgaan. In elk geval is iedereen welkom in Gavere.

INSCHRIJFAVOND VOOR EERSTE COMMUNIE EN VORMSEL IN DE KERK VAN GAVERE

Op donderdag 12 september 2024 om 19.00 u. verwachten we de ouders van eerste communicantjes om hun kindje in te schrijven. Kijk zeker na of je kindje gedoopt is en waar deze plechtigheid heeft plaatsgevonden. Wij vragen 15 EUR inschrijfgeld voor allerlei praktische zaken zoals een mapje voor kind en ouder.

Op donderdag 12 september 2024 om 20.00 u. verwachten we de ouders van de vormelingen om hun jongere in te schrijven. Wellicht hebben zij eerder al hun eerste communie gedaan en zou het doopsel moeten in orde zijn. Heb je hierover gegevens breng die dan zeker mee. Wij vragen 30 EUR inschrijfgeld voor verzekering, vormselkruisje, catechesemap en andere praktische zaken.

Een uitnodiging en inschrijfblad worden begin september via de scholen digitaal verspreid aan alle leerlingen van het eerste leerjaar voor de eerste communie en aan alle leerlingen van het zesde leerjaar voor het vormsel. Voor wie niet in Groot Gavere naar school gaat en toch hier woont, kan men ook in de kerk van Gavere inschrijfbladen vinden vanaf begin september.