VREDESLICHT 2021 – 15 december.

Woensdag 15 december 2021, is het Vredeslicht na een lange tocht vanuit de geboortegrot in Bethlehem, aangekomen aan de kerk in Nazareth.

De lopers vertrokken met de vlam aan de Clemenspoort in Gent. Dat het Vredeslicht openstaat voor alle levensbeschouwingen, bewees de uitgebreide delegatie in Gent. Naast de burgerlijke overheid en bisschop Lode waren er ook vertegenwoordigers van de Anglicaanse kerk, de protestantse kerk, de Orthodoxe kerk en de Sikh.

HET VREDESLICHT – Opname: Luc van Vreckem en Chris Vereecke – montage Luc van Vreckem

Rond 20.20 uur zijn de lopers, na een tussenstop in De Pinte, aangekomen aan de kerk van Nazareth. Voor meer foto’s druk HIER. Dank aan Karen De Wilde voor de foto’s.

Groepsfoto bij aankomst. Copyright: Karen De Wilde.

Er waren vele parochianen naar de kerk gekomen om de lopers een warm welkom en een hartverwarmend applaus te geven. Thomas Van Ongeval was aanwezig namens de gemeente Nazareth en Guy Claus nam als pastoor de honneurs waar, bijgestaan door de werkgroep van het Vredeslicht. Ook Jan Bethune, voorzitter van de vzw Vredeslicht, was naar Nazareth afgezakt om de lopers te bedanken voor hun prestatie.

Mensen die een vredeslichtje in huis willen halen, kunnen het Vredeslicht op 3 locaties in onze gemeente vinden: in de bibliotheek van Nazareth (links van de inkom aan het venster), in de kerk van Nazareth (voor het altaar van O.L.Vrouw) en in de kerk van Eke (aan het O.L.V beeld).

Aansteken van de Vredeslichtkaars – Copyright: Karen De Wilde.

Nog tot en met 3 januari 2022 kan al wie dit wenst een kaars komen aansteken aan dit vredeslicht om zo in huiselijke familiekring het Vredeslicht brandend te houden. Breng je eigen kaars (best een noveenkaars) mee of koop een vredeslichtje in de kerk.

Vredeslichtje aansteken – Copyright: Karen De Wilde.

Er zijn in beide kerken voldoende vredeslicht-transportkaarsen aanwezig.

Meer info over het VREDESLICHT druk HIER

Dankwoord Organisator Nazareth – Donald Maebe.