« Alle Evenementen

• Dit evenement is voorbij.

SINT-MARTINUSOMMEGANG ASPER

3 juli 2021 @ 07:00 - 10:30

SINT-MARTINUSOMMEGANG ASPER – 3  JULI  2021 MET EEN AANGEPASTE VERSIE

De traditie van ommegangen – in meerdere dorpen in de Vlaamse Ardennen – is een overeind gebleven stuk immaterieel religieus erfgoed, en dit dankzij de inzet van veel plaatselijke enthousiaste medestanders. Ook de Sint-Martinusommegang kent een kleine werkgroep die deze traditie levend(ig) houdt. Het vraagt anno 2021 echter enige flexibiliteit en doorzettingsvermogen om de Sint-Martinusommegang in ere te houden. Door de weliswaar afnemende coronacrisis is deze niet te missen jaarlijks terugkerende afspraak in een aangepaste versie gegoten.

Dit plaatje zal men in 2021 niet kunnen schieten. De eucharistie aan de Sint-Martinuskapel wordt vervangen door een bedevaarteucharistie in de kerk, onmiddellijk na de ommegang rond 9.15 uur.

– Op zaterdag 3 juli 2021 vertrekken de ruiters en bedevaarders om 7 uur stipt aan de kerk van Asper voor de eeuwenoude ommegang. Een tocht langs de grenzen van de parochie is dus meteen een fikse ochtendwandeling. Het gezamenlijke gebed van de bedevaarders doorbreekt meermaals de ochtendstilte. Op het parkoers zijn de veldkapellen door de omwonenden versierd en voor meerdere vensters trekt een afbeelding van Sint Martinus de aandacht van de voorbijtrekkende groep. Wie de volledige tocht meemaakt en terug bij de kerk aankomt, voelt niet zozeer vermoeidheid maar vooral voldoening de volledige ommegang ‘gedaan’ te hebben! Een afsluitende bedevaartviering, met uitreiking van de bedevaartvaantjes aan de deelnemers, rondt het geheel af. Dat de ommegang betekenisvol is, blijkt uit de aanwezigheid van de verenigingsvlaggen bij het altaar.

Meteen doen wij een oproep aan alle sportieve en andere medegelovigen. Elk jaar mogen wij nieuwe deelnemers begroeten: ben jij er in 2021 ook bij?

Datum:
3 juli 2021