ALLERHEILIGEN – ALLERZIELEN

Op 1 en 2 november viert de katholieke Kerk Allerheiligen en Allerzielen, een dubbel feest van hoop en verbondenheid over de dood heen.

Op 1 november vieren we Allerheiligen, het hoogfeest van alle heiligen, bekend of onbekend. Heiligen zijn mensen zoals wij die Gods aanwezigheid uitstraalden in hun leven. Zij zijn een voorbeeld voor de gelovigen om het evangelie te beleven in het gewone, dagelijkse leven. Tot hen kunnen wij bidden als onze voorsprekers bij God.

Daags nadien, op Allerzielen herdenken en bidden we voor al onze dierbare overledenen. Bidden voor overledenen verbindt ons met hen. Het schenkt troost aan wie achterblijft en doet stilstaan bij de doortocht die ook wij ooit zullen maken van dood naar nieuw leven. Als christenen geloven we dat God alle mensen verwelkomt die leefden vanuit zijn liefde. Dat is de betekenis van verrijzenis, de liefde is sterker dan de dood. Al onze overledenen vormen samen met de heiligen één gemeenschap rondom God. Het is een mooi gebruik dat families op Allerheiligen en Allerzielen naar het kerkhof gaan om te bidden voor de doden en hen te bezoeken met een bloem of een kaars.

Herdenkingsvieringen van de overledenen uit onze geloofsgemeenschap.

Op dinsdag 1 november – Allerheiligen:

Om 9 uur in de kerk van Gavere: hoogdagviering met uitreiking van de gedachteniskruisjes.

Om 10.30 uur in de kerk van Nazareth: hoogdagviering met overhandiging van de gedachteniskruisjes

Om 15 uur in de kerk van Asper: gebedsdienst met aanreiken van de gedachteniskruisjes.

Op woensdag 2 november – Allerzielen

Om 9 uur in de kerk van Eke: herdenkingsviering voor alle overledenen van Eke-Groot-Gavere en Nazareth.

Wees allen daartoe uitgenodigd.

Dit bericht is geplaatst in HOME. Bookmark de permalink.